11 april 2023
Scooter&Bikexpress heeft onlangs de nieuwe elektrische SYM E-Mio getest. Benieuwd naar het resultaat? Lees dan snel verder!
"De E-Mio is het elektrische derde model dat door fabrikant SYM wordt gepresenteerd, als we de Xpro gemakshalve ook gewoon meerekenen. Een model dat vanaf 2004 het merk definitief op de kaart heeft gezet, waarbij kwaliteit tegen een redelijke prijs vanaf het begin centraal stond. Wij gaan zien of SYM met de nieuwe E-Mio nog steeds datzelfde uitgangspunt heeft." - Scooter&Bikexpress
Al bijna 20 jaar lang is de Mio een groot succes, niet alleen in Nederland maar ook in Europa. Van het oude model wist de importeur er in Nederland al ruim 35.000 te verkopen, het bewijs dat de Mio immens populair is bij de consument en bij de dealers. De uitdaging daarbij is natuurlijk of het merk die populariteit kan vasthouden, want de concurrentie is groot en heftig. Het leek er lange tijd op dat een elektrische scooter er vooral afwijkend uit moest zien. Modern en scherpe lijnen zonder dat er gekeken werd naar klassieke vormen zoals we die van zoveel merken kennen. Daarbij kiezen fabrikanten vaker om bij een geheel nieuw model te starten vanaf de tekentafel met een wit vel papier. SYM deed het anders, want die pakten de succesvolle en reeds bekende Mio en maakte deze volledig elektrisch. Hier geen scherpe lijnen, nee, de Mio is een scooter die het met zijn looks over een heel andere boeg gooit. Hij oogt retro, maar heeft wel dat moderne sausje, vooral onderhuids.
Wanneer je de E- Mio naast zijn ‘brandstof’ broertje zet, dan zie je dat de scooter geen grote verschillen laat zien. Dat is maar goed ook, want het model heeft bewezen succesvol te zijn en teveel tornen aan het ontwerp zou dit kunnen aantasten, en dat is wat niemand wil.. De druppelvormige koplamp is ook op het elektrische model aanwezig en de knipperlichten zijn opnieuw hoog in de hoeken van de voorkap geplaatst. Natuurlijk doet hier ook ledverlichting bij de knipperlichten haar intrede, maar voor de koplampen gebruikt de fabrikant nog gewoon halogeenverlichting. Een in het oog springend detail van de Mio is het gedeeltelijk kaal gehouden stuur, en dat is bij de elektrische versie niet anders. Op het stuur nu wel een modern digitaal display dat je voorziet van info over de accuhoeveelheid, afgelegde afstanden en snelheid. De achterzijde is vertrouwd, zoals we hem kennen met scherpe lijnen en vouwen in de zijkappen. Het achterlicht is netjes in het kontje verwerkt en voorzien van led. Net als de knipperlichten zien we ook hier ledverlichting terugkomen, iets wat de scooter ook meteen een wat modernere uitstraling meegeeft. De E-Mio die wij rijden heeft volledig zwarte gegoten velgen, en dat staat hem uitermate goed! En dan te bedenken dat de allereerste Mio’s nog uitgerust waren met stalen velgen…
Een compacte scooter met veel ruimte lijkt natuurlijk een utopie, toch ben ik nog altijd verbaasd dat je met 1.85m gewoon goed kan zitten op deze Mio. Zelfs maat 45 kan je moeiteloos kwijt op de vlakke voetenplank. Onder het zadel zien we helaas geen grote ruimte voor een helm, want de accu neemt een deel van deze ruimte in. De lithium accu is overigens uitneembaar en weegt 14.3 kg en is uitwisselbaar met die van de E-Fiddle. De manier waarop de accu vaststaat is echter wel verschillend. Bij de E-Mio valt er een plastic kap overheen, bij de E-Fiddle zijn het twee klemmen die de accu vastzetten. Dat brengt ons gelijk naar de motor, die wel verschillen kent met de E-Fiddle IV. In de E-Mio zien we een 1.200W motor die door de 35.2Ah accu wordt gevoed.
Als je de test uit de vorige editie hebt gezien, heb je kunnen lezen dat we enthousiast zijn over de performance en loopcultuur van de elektromotor. Bij de E-Mio is dit niet anders, want ondanks ‘maar’ een 1.200W motor kan hij als 45 km/u versie prima in het dagelijkse verkeer meekomen. Accelereren gaat soepel en voldoende snel, en hij rijdt zonder pardon naar z’n topsnelheid van 47 km/u. Over vering en demping heb je ons bij een Mio nooit horen klagen en ook hier geen klachten, want slecht wegdek wordt voldoende weggefilterd en ook drempels weet hij goed te verwerken. Het stuurgedrag is ondanks de kleine 10 inch wielen niet nerveus en je rijdt zo’n E-Mio eigenlijk best wel sportief. En als je dan eens flink in de remmen moet is er geen man overboord, want de schijf en trommel weten de slechts 85 kg zonder pardon te vertragen. Een niet onbelangrijk deel van de test is natuurlijk de range. Met een volle accu in een koude periode (3 graden) hebben wij de test uitgevoerd en hebben een range gehaald van 52 km. Daarbij zit ook een onderdeel waarbij er veel start-stops waren in verband met de (actie)fotografie. Een prima resultaat.
Is het SYM gelukt om de E-Mio beter te maken dan zijn brandstof broertje? Jazeker, want ondanks het feit dat dit model zijn oorsprong vond als brandstofscooter is de E-Mio zeker geen slap aftreksel van het origineel. Het is de fabrikant goed gelukt om dit model te elektrificeren zonder dat je hiervan nadelen terugziet in de dagelijkse praktijk, met de bagageruimte als enige uitzondering. De E-Mio kost €3.499,- en is daarmee niet de scherpste aanbieding die je op dit moment kunt krijgen, maar zonder twijfel wel een van de leukere…